آگاو مینیاتوری یک گیاه تزئینی است که در مناطق گرمسیر بیشتر استفاده می شود. به صورت تکی یا عمده رشد میکنند. به دلیل داشتن همیشگی برگ، در فضای سبزبکار برده می شود.
به علت گسترده بودن این گیاه، منشأ دقیق آن مشخص نیست. اغلب به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می شودو در مناطق گرمسیری بیشتر بکاربرده می شود.
آگاو بصورت تکی یا عمده از گیاهان رشد میکندو در بعضی گونه ها تا 4 متر سطح را پوشش می دهد. ریشه آن تقریبا کم عمق است و در مقابل گرما و سرما، بسیار مقاوم است.
آگاو از گیاهان گوشتی است که ارتباطی با کاکتوس ها نداردو با گیاه یوکا هم خانواده است. گونه آگاو مینیاتوری از گیاهان زینتی محبوب و زیبا به شمار میرود.

آگاو مینیاتوری

شرایط نگهداری و کاشت

در گلدان هاو زمین، در زمستان دوام می آورد و گیاهی بسیار مقاوم محسوب میگرددو می تواند خشکسالی را تحمل کند.
معمولا در باغ ها، در کنار کاکتوس دیده میشود.
نیاز به آفتاب و خاک به خوبی زهکشی شده دارد. به صورت یک گیاه زینتی در گلدان کاشته میشود اما در اینصورت کمتر رشد میکند.
اگرچه آگاو مینیاتوری سرما را می تواند تحمل کند اما در مدت زمان طولانی این گیاه از پا در می آید.در همچین شرایطی می توان در گلدان ها نگهداری شود.
موارد استفاده از آگاو مینیاتوری

  • کاربرد تزئینی و فضای سبز و محوطه سازی
  • استفاده در پزشکی
  • مصارف غذایی
  • کاربرد الیاف
  • عصاره برگ این گیاه به عنوان یک صابون استفاده می شود.
  • خار موجود بر روی برگ این گیاه به عنوان سنجاق و سوزن استفاده می شود.
  • گل خشک ساقه، به عنوان یک کاهگل ضد آب و به عنوان یک طناب کوتاه به کار میرود.
  • این گیاه در مناطق خشک استفاده می شود.

آگاو مینیاتوری

تکثیر آگاو مینیاتوری

کاشت بذر یکی از راه های تکثیر این گیاهان است که البته گیاه مادری باید گل بدهد و بذرها تشکیل شود. کاشت بذرهای سطحی، در حد دو میلیمتر است و فاصله بین بذرها را می توان حدود ۳ سانتیمتر در نظر گرفت.
برای آبیاری، می توان از روش اسپری آب بر روی سطح خاک استفاده کرد تا بذرها جابجا نشوند. مکان قرارگیری گلدان محتوی بذرهای کاشته شده بهتر است گرم و روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب باشد.

آگاو مینیاتوری

آفات و بیماری آگاو مینیاتوری

حشره بخصوصی این گیاه را تهدید نمیکند اما پوسیدگی ریشه مهمترین مشکل این گیاه است که برای رفع آن باید از خاکی با زهکشی بسیار خوب استفاده کرد و هرگز در آبیاری گیاه زیاده روی نکرد.
به دلیل تزئینی بودن و سطحی بودن آگاو مینیاتوری، درفضای سبز استفاده می شو دو میتوان در فروشگاه ها و گلخانه ها، این گیاه را به صورت تکی و عمده تهیه کرد.